1. Home
  2. /
  3. Archív
  4. /
  5. Internetes csalások

A “Nigériai” csalás

A „nigériai típusú” csalás a megtévesztés egyik legrégebbi, 19. század végén elterjedt formája. Kezdetben hagyományos, postai úton vagy faxon terjedt, de a telekommunikációs eszközök fejlődésével, valamint az internet és az e-mail terjedésével ennek a csalástípusnak is az online tér vált a fő platformjává.
A hamis levelekben, megkeresésekben jellemzően segítséget kérnek az elkövetők: menekültek vagyonának visszaszerzéséhez, jogtalanul elvett örökség, valamilyen okból átmenetileg hozzá nem férhető összeg megszerzéséhez stb. Közösségimédia-oldalakon, online társkereső portálokon terjed a nigériai csalás azon változata, melynél az elkövető romantikus kapcsolatot épít fel leendő áldozatával, mielőtt valamilyen megható történettel pénzt kér tőle. A megtévesztő történetet valódinak látszó, de hamis közösségimédia-profillal és eredetinek tűnő, de szintén fiktív iratokkal igyekeznek alátámasztani. Annak érdekében, hogy a történet hihetőbb legyen, előfordulhat, hogy a csalók nemzetközi átutalást kezdeményeznek, amit aztán visszavonnak, így mutatva, hogy az összeg valójában rendelkezésre áll, csak a levélben jelzett adminisztratív nehézség áll a kifizetés útjában. A levélben kért segítség kizárólag egy bizonyos pénzösszeg átutalását jelenti. Mindezért későbbi busás jutalmat ígérnek, amit azonban a károsultak végül nem kapnak meg, de a befizetett összeget elveszítik. Az is egy bevett forma, hogy a vagyon kimenekítéséhez a címzettnek meg kell adnia a bankszámlaadatait, aminek az eredménye természetesen nem az, hogy pénzösszeg érkezik rá, ellenkezőleg: az elkövetők immár hozzáférnek a bankszámlához, így akár le is nullázhatják azt.

Mit tegyen, hogy megelőzze a bajt?
Semmilyen körülmények között ne adjon meg bizalmas információkat, banki adatokat vagy azonosítókat e-mailben érkező felkérésre!
Ne kezdeményezzen fizetést levélben kapott felszólításra!
Kéretlen levél esetén figyelje a nyelvezetet: a nigériai levelekre jellemző a pongyola megfogalmazás, a számtalan nyelvtani és stilisztikai hiba. Ám sok esetben épp ez támasztja alá a történetet: a „tört magyarság”, a megtévesztő történetben szereplő külföldi levélíró kísérlete, hogy magyarul próbáljon meg segítséget kérni. Ha ilyen levelet kap, legyen megfontolt és gyanakvó!
Ne legyen hiszékeny: ne higgyen e-mailben érkező, már-már romantikus történeteknek! Nem reális, hogy ismeretlenek a könnyű meggazdagodás lehetőségét ajánlják fel másoknak. Ha ilyen tartalmú levelet kap, gyanakodjon!

PHISHING: ADATHALÁSZ BANKI E-MAILEK

Phishing: egy gyűjtőfogalom a csalárd adatszerzésekre (főként az e-mailes és hamis weboldalas megoldásokra utal, de ide érthető minden fajta adatszerzés).
Banki ügyfeleket célzó, csaló szándékú adathalász e-mail, amely személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására veszi rá a címzettet. Ezek a levelek azonosnak tűnhetnek azokkal az üzenetekkel, amelyeket a bankok valójában küldeni szoktak: tartalmazzák a valódi e-mailek hivatalos céglogóit, kinézetét és stílusát, esetenként korábbi (hamis vagy valós) levélváltások részleteit is. Általában sürgető hangvételűek, például büntetéssel fenyegetnek arra az esetre, ha a címzett nem válaszol, de arra is kérhetik, hogy töltsön le egy mellékletet, vagy kattintson egy hivatkozásra. A kiberbűnözők arra építenek, hogy az emberek elfoglaltak és felületes áttekintésre, futó pillantásra a hamis e-mailek igazinak tűnnek. Ennek következtében a címzett nagyobb valószínűséggel veszi komolyan őket, és cselekszik a leírtak szerint.

Mit tehet?
Legyen különösen éber, ha egy „banki” e-mail bizalmas információkat kér, például az online banki jelszavát! A bankok kizárólag biztonságos módon, az online banki felületen kommunikálnak az ügyfelekkel, sosem kérnek bizalmas adatokat ilyen formában!
Ne kattintson az üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket, a webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépelje be, vagy használja a hivatalos banki oldalt!
Mindig legyen gyanakvó a mások által kezdeményezett olyan kapcsolatfelvételekkel szemben, amikor nem tud minden kétséget kizáróan megbizonyosodni a másik fél identitásáról! Különösen igaz ez az elektronikus kommunikációra: ne válaszoljon a gyanús e-mailekre!
Vizsgálja meg alaposan az e-mailt! Keressen következetlenségeket és értelmetlennek tűnő dolgokat, például furcsa nyelvezet, helyesírási hibák, sürgető hangnem, szokatlan formátumú csatolmány (.zip stb.).
Keressen nehezen észrevehető különbségeket a feladó címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vesse össze a küldő e-mail címét a bank korábbi üzeneteivel!
Legyen különösen körültekintő a mobileszközök használatakor! Telefonon vagy táblagépen nehezebb lehet észrevenni az adathalász kísérleteket. Nem lehet a gyanús hivatkozások fölé vinni az egérmutatót, és a kisebb kijelző miatt a nyilvánvaló hibákat is nehezebb észrevenni. A gyanús e-maileket jelentse bankjának: minden vállalat szívesen veszi az ilyen típusú támadásokról szóló információkat. Ha kétségei vannak, hívja fel a bankját!
Mindig tartsa naprakész állapotban szoftvereit, beleértve a böngészőt, a vírusirtó programokat és az operációs rendszert!

A phishing ismert fajtái:
Email phishing: hivatalosnak tűnő e-mail, amelynek célja, hogy rávegye a címzettet pl. a jelszómódosításra, vagy egy olyan webhelyre átnavigálásra, amelyen megszerezhetik a személyes vagy banki adatait.
HTTPS phishing: hasonló email phishing-hez. Ebben az esetben is hivatalosnak tűnő e-mailt küldenek az áldozatnak, melyben egy konkrét hamis webhelyre mutató hivatkozás található.
Website spoofing: a fentiekhez kapcsolódik. Ebben az esetben egy, a hivatalos/valid weboldalra megtévesztésig hasonlító hamis weboldalt hoznak létre a csalók (erre van egy másik forma is, az a domain spoofing, ahol egy ismert vállalat domain nevét utánozzák).

VISHING: HAMIS BANKI HÍVÁSOK

Vishing: csalárd telefonhívások, amelyek érzékeny (személyes, banki, stb) adatok megszerzését célozzák.
A vishing (az angol „voice” és „phishing”, vagyis hang és adathalászat szavak kombinációja) olyan telefonos csalás, amelynél a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására, vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat, akik általában banki ügyfelek. Tipikus formája a vishingnek, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ténylegesen egy banki alkalmazottal beszél, és egy pénzügyi tranzakció során fellépett hiba vagy csalásgyanú miatt telefonál.

Mit tegyen hamis banki hívás esetén?
Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
Minél sürgetőbb a hívás és az üzenet, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat és szakítsa meg a beszélgetést!
Ha a kijelzett telefonszám valóban a bank ügyfélszolgálati telefonszáma, az sem garancia arra, hogy tényleg onnan keresik. Annak az ellenőrzésére, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, keresse meg a szervezet telefonszámát (a weboldalukon vagy online kereséssel), és lépjen velük kapcsolatba közvetlenül!
Ne használja az ellenőrzéshez a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz hozhatták létre.
A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat Önről vagy a vállalatról, amelynek dolgozik, például a közösségimédia-profilok felhasználásával. Nem bízhat meg a hívóban csak azért, mert ő ismeri ezeket az adatokat.
Soha ne adja meg a betéti vagy hitelkártyája PIN-kódját, CVV kódját, vagy az online banki jelszavát! A bankok/banki ügyintézők sosem kérik el ezeket az információkat!
Soha ne telepítsen mások kérésére olyan programot számítógépére vagy telefonjára, amit nem ismer!
Soha ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
A csalási szándékú hívásokat jelentse a bankjának!

SMISHING: HAMIS BANKI SMS-EK

Smishing: csalárd szöveges (főként SMS) üzenetek, amelyek célja személyes, érzékeny adatok megszerzése. Sokszor egy beágyazott link van az üzenetben (pl. csomagod érkezett).
A smishing (az angol „SMS” és „phishing”, vagyis SMS és adathalászat szavak kombinációja) olyan csalás, amelynél a támadó SMS segítségével próbál megszerezni személyes, pénzügyi vagy biztonsági információkat. A küldő megbízható forrásnak álcázza magát, úgy tesz, mintha egy bank, kártyakibocsátó, futárszolgálat, közműszolgáltató vagy valamilyen egyéb szolgáltató képviseletében jelentkezne. Az üzenet arra kéri a címzettet – általában sürgető módon –, hogy nyisson meg egy weboldalra vezető hivatkozást, telepítsen egy alkalmazást, vagy hívjon fel egy telefonszámot a fiókja ellenőrzése, frissítése vagy újraaktiválása érdekében. A hivatkozás hamis weboldalra mutat, a telefonszámon pedig egy csaló jelentkezik, aki az adott cég munkatársának adja ki magát. Célja olyan információk megszerzése, amelyek segítségével aztán ellophatják az áldozat pénzét.

Mit tegyen, ha hamis banki SMS-t kapott?
Ne kattintson kéretlen szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra, mellékletekre vagy képekre a küldő személyazonosságának ellenőrzése nélkül! Az ellenőrzéshez keressen rá a számra az interneten (ha csalásról van szó, valószínűleg nem Ön lesz az első), vagy hasonlítsa össze a számot az érintett szervezet hivatalos telefonszámával!
Ne hagyja, hogy siettessék! Végezze el a megfelelő ellenőrzést, bármennyi időbe is kerüljön!
Ha ismerős számról érkezik az SMS, az sem garancia arra, hogy megbízható. Lehetséges, hogy egy ismerőse már áldozatul esett a csalóknak, így fel tudják használni az ő telefonszámát és adatait.
Soha ne válaszoljon olyan SMS-re, amely a PIN-kódját, az online banki jelszavát vagy bármilyen más biztonsági azonosító adatát kéri!
Azonnal vegye fel a kapcsolatot a bankjával, ha azt gyanítja, hogy egy smishing üzenetre válaszolt és megadta banki adatait!

MEGHAMISÍTOTT BANKI OLDALAK

Az adathalász banki e-mailekben (phishing) található hivatkozások gyakran egy meghamisított banki weboldalra vezetnek, ahol a célszemélyt a pénzügyi és személyes adatai megadására kérik. Ezek a webhelyek szinte teljesen ugyanolyanok, mint a mintának használt valódi (hivatalos, céges) honlap. Általában tartalmaznak azonban egy felugró ablakot, amelyik a banki hitelesítő adatok megadását kéri. Gyanús lehet továbbá a gyenge minőségű grafika, valamint a sürgető hangvételű üzenetek, tartalmak. A valódi bankok nem használnak ilyen ablakokat, tartalmakat.

Mit tegyen, ha adathalász banki e-mailt kapott?
Soha ne nyissa meg a bank webhelyét e-mailben található hivatkozásra kattintva!
Mindig gépelje be a hivatkozást, vagy használja a „Kedvencek” közé elmentett linket!
Használjon olyan böngészőt, amely lehetővé teszi a felugró ablakok blokkolását!
Előugró ablakok általában bizalmas adatokat kérnek Önről. Ne kattintson rájuk és ne adjon meg személyes adatot az ilyen oldalakon!
Amennyiben a bank szeretné felhívni a figyelmet valamilyen fontos dologra, a figyelmeztetést az online banki felületen jeleníti meg.

HAMIS TRANZAKCIÓK JÓVÁHAGYÁSA

A bankok az online belépéshez és a tranzakciók jóváhagyásához kétlépcsős hitelesítést követelnek meg, az ügyfélnek a jelszón kívül egy másik módon is azonosítani kell magát. Ez az azonosítás történhet az ügyfél birtokában lévő kódgenerátorral, az ún. tokennel, amely a sorozatszámától és a használat időpontjától függően egy egyszer felhasználható, rövid ideig (1-2 perc) érvényes kódot szolgáltat, vagy az ügyfél által megadott telefonszámra érkező SMS-ben szereplő szám megadásával. Előfordulhat azonban olyan eset is, amikor a másodlagos hitelesítéshez elégséges csak a telefonon megjelenő felugró gombot megnyomni, vagy az ujjlenyomat-olvasóhoz hozzáilleszteni az ujjat. Ezek a jóváhagyási kérelmek megjelenhetnek az ügyfél telefonján akkor is, ha nem személyesen maga az ügyfél, hanem a bankszámlája felett rendelkező más személy kezdeményezte a belépést vagy a tranzakciót. Ha egy csaló próbál belépni vagy hamis tranzakciót indítani, az ügyfélnek ugyanúgy meg kell adnia a másodlagos hitelesítési adatokat ahhoz, hogy a belépés vagy a tranzakció sikeres legyen.
Mit tegyen, ha hamis azonosítási folyamatot észlel?
Mindig ellenőrizze, hogy a belépési kísérletet vagy a tranzakciót, melyet jóvá akar hagyni, valóban Ön, vagy az Ön által megbízott személy kezdeményezte! Sose hagyjon jóvá ismertlen kérést!
A kapott jóváhagyó SMS-ben ellenőrizze a jóváhagyásra váró műveletet, az összeget és a címzettet, ha szerepel benne!
A banki műveletek jóváhagyásához használt tokent sose hagyja felügyelet nélkül!
Használjon a mobiltelefonján képernyőzárat!
Csak saját ujjlenyomatait regisztrálja a telefonjába!
Állítsa be úgy a mobiltelefonját, hogy az SMS-ben kapott üzenetek tartalma csak a képernyőzár feloldása után legyen látható!

HAMIS BEFEKTETÉSI LEHETŐSÉGEK

A befektetésekkel kapcsolatos legelterjedtebb csalásoknál olyan területeken kínálnak vonzó lehetőségeket, mint például a részvények, a kötvények, a kriptovaluták, a ritka fémek, a tengerentúli ingatlanok vagy az alternatív energia. Ezeket a befektetési lehetőségeket gyakran – a tudtukon és beleegyezésükön kívül – közismert emberek, sportolók, modellek képeivel és ajánlásával hirdetik.

Mit tegyen, ha ilyen ajánlatot kapott?
Mindig gyanakodjon, ha folyamatosan kapja a kéretlen telefonhívásokat; ha gyors megtérülést ígérnek és biztosítják arról, hogy a befektetés biztonságos; ha az ajánlat csak korlátozott ideig él; ha az ajánlat csak Önnek érhető el, és megkérik, hogy senkinek se szóljon róla!
Pénz átadása vagy befektetése előtt mindig kérjen pénzügyi tanácsot egy pártatlan féltől, szakértőtől!
Utasítsa el a befektetési lehetőségekkel kapcsolatos kéretlen telefonhívásokat!
Óvakodjon a jövőbeli csalásoktól! Ha egyszer már befektetési csalás áldozatává vált, a csalók valószínűleg újra megkeresik, vagy eladják adatait más bűnözőknek!
Értesítse a rendőrséget, ha gyanakszik!
Befektetések kockázatairól, előnyeiről és hátrányairól szóló bővebb tudnivalókért olvassa el a Jogosulatlan szolgálatók és a Tájékoztató az online befektetési lehetőségek kockázatairól c. cikkeket, vagy lapozza fel a Befektetések c. Pénzügyi Navigátor füzetet!

NEM BANKI SZOLGÁLTATÓK NEVÉVEL TÖRTÉNŐ VISSZAÉLÉS

Ennél a csalástípusnál az elkövetők hasonló módon próbálják megkárosítani áldozataikat, mint a phishing, vishing vagy a smishing esetén: hivatalosnak tűnő adathalász e-mailekkel, hívásokkal vagy sms-ekkel próbálják személyes vagy bankszámlaadatok megadására, illetve fizetésre, pénz utalására rávenni célpontjaikat.
Ezekben az esetekben azonban nem banknak vagy pénzügyi szolgáltatónak álcázva, hanem valamilyen nagy ügyfélkörrel rendelkező szolgáltató – pl. közmű-, telekommunikációs vagy kábelszolgáltató – nevében keresik fel áldozataikat. A futárcégek üzenetei is szolgálhatnak visszaélés alapjául. Ezekben jellemzően adategyeztetésre, vagy fizetési késedelemre, hátralék befizetésével kapcsolatos felszólításra hivatkozva a bankszámlaadatok megadására, illetve pénz befizetésére szólítják fel a megcélzott ügyfeleket. A hivatalosnak látszó üzenetekben olyan linkeket is elrejthetnek a támadók, amelyek segítségével rosszindulatú szoftvert telepíthetnek az eszközre.

Mit tegyen annak érdekében, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?
Mivel a csalásoknak ez a formája nagyban hasonlít a smishingre, vishingre és phishingre, ugyanúgy lehet megelőzni őket, és ugyanazok a teendők is, mint a banki adathalász e-mailek, telefonhívások és sms-ek esetén:
Legyen különösen éber, ha egy szolgáltató e-mailben, telefonon vagy sms-ben bizalmas információkat, banki adatokat, azonosítókat kér, vagy azonnali fizetésre szólít fel! Soha ne adja meg ezeket az információkat, ha e-mailben, telefonhívásban vagy sms-ben kérik őket!
Egy szolgáltatótól érkező e-mail tartalmazhat fizetési késedelemmel kapcsolatos figyelemfelhívást, de ilyen esetben is legyen megfontolt: ne kattintson meggondolatlanul a levélben található linkekre és az esetleges sürgető hangvétel ellenére se kezdeményezzen fizetést a hátralék mihamarabbi rendezése érdekében! Bankszámlaadatait, banki azonosítóit se adja meg automatikusan! Ellenőrizze a szolgáltató hivatalos csatornáin, hogy valóban ők küldték-e a levelet, a felszólítást, és annak tartalma valós-e!
Ne telepítsen az e-mailben, sms-ben kapott linkekről szoftvert! Mindig a szolgáltató hivatalos oldalán megadott linket vagy a hivatalos alkalmazásboltokat (pl. Google Play, App Store) használja szoftvertelepítéskor!
Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat! Minél sürgetőbb a hívás és az üzenet, annál gyanúsabb!
Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat és szakítsa meg a beszélgetést! A hívó telefonszámát jegyezze fel, majd keresse a szolgáltatót valamelyik hivatalos csatornán, és jelezze neki a gyanús megkeresést!
Ne használja az ellenőrzéshez a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták.
Soha ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy szolgáltató sosem kér ilyet.
A csalási szándékú hívásokat jelentse a szolgáltatónak!

WANGIRI: VISSZAHÍVÁSOS TELEFONOS CSALÁS

A Japánból származó wangiri a mobiltelefonoknak köszönhetően vált az egyik legelterjedtebb csalástípussá. Lényege, hogy a csalók tömegesen generált számítógépes hívások részeként ismeretlen, általában külföldi – jellemzően 2-essel kezdődő országhívóval rendelkező afrikai, vagy 5-össel kezdődő országhívóval rendelkező közép-amerikai – számról hívják fel áldozataikat, ám a hívást egy-két csöngés után bontják a visszahívás reményében. A visszahívás azonban a belföldinél magasabb tarifán zajlik, és a csalás akkor is eredményes, ha a hívás látszólag sikertelen: például folyamatosan kicsöng, vagy épp nem csöng ki, hanem vonalszakadást vagy folyamatosan foglaltat jelez.

Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?
Ne vegye fel a telefont, ha híváskor ismeretlen külföldi hívószámot jelez ki a telefonja, és ne is hívja vissza rögtön – először ellenőrizze azt! Különösen legyen óvatos akkor, ha olyan külföldi számról hívják, ahol nem él ismerőse vagy ahonnan nem vár hívást, illetve, ha az országhívó 2-essel vagy 5-össel kezdődik (ld. fentebb: afrikai és közép-amerikai azonosítók)!
Egy internetes kereséssel utánajárhat annak, hogy az adott telefonszámmal kapcsolatban korábban felmerül-e a csalás gyanúja: ha igen, nagy valószínűséggel talál ezzel kapcsolatos információt a világhálón.
Az ismeretlen előhívószámokról érkező külföldi hívások egyedileg és csoportosan is letilthatók. Az egyedi hívószámokat a készülék beállításaiban lehet letiltani, míg az előhívószámok csoportos letiltása a szolgáltató ügyfélszolgálatán kérhető.

HAMIS ONLINE AJÁNLATOK

A fogyasztók és a vállalkozások egyre többet vásárolnak és adnak el az interneten. Az online ajánlatok sokszor valóban kedvezők, de óvakodjon a csalóktól!

Mit tegyen, hogy elkerülje a hamis online ajánlatokat?
Ha lehet, belföldi kiskereskedelmi webhelyeken vásároljon, így nagyobb valószínűséggel kerülheti el, oldhatja meg az esetleges problémákat!
Nézzen utána a dolgoknak: vásárlás előtt olvasson értékeléseket, ismertetőket az adott termékről!
Kizárólag biztonságos fizetési szolgáltatásokkal fizessen! Gyanakodjon, ha pénzküldési szolgáltatás használatát kérik!
Csak biztonságos internetkapcsolat használatakor fizessen, ne használjon ingyenes vagy nyilvános wifihálózatokat!
Csak biztonságos készülékről fizessen! Gondoskodjon az operációs rendszer és a biztonsági szoftverek folyamatos frissítéséről!
Óvakodjon a hihetetlenül jó ajánlatokat kínáló reklámoktól vagy a csodát ígérő termékektől! Valószínűleg hamis, ha túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen.
Ha olyan felugró ablak jelenik meg a képernyőn, amely nem várt nyereményről tájékoztatja Önt, jusson eszébe, hogy ez nagy valószínűséggel egy rosszindulatú program!
Ha nem érkezik meg a termék, vegye fel a kapcsolatot az eladóval! Ha nem válaszol, vegye fel a kapcsolatot bankjával és az online piactér üzemeltetőjével!

SZEMÉLYESADAT-LOPÁS A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN

A csalók különböző módszerek alkalmazásával megpróbálják elérni, hogy Ön megadja személyes adatait (név, e-mail cím, jelszó, hitelkártyaszám stb.). Ezt annak ellenére is megtehetik, hogy Ön megfelelő védelmet alkalmaz, közösségimédia-fiókjainak tartalmát nem láthatja mindenki, vagy ha óvatosságból nem oszt meg túl sok információt a profiljában (olyanokat, amelyekkel ellophatják a személyazonosságát). Az adatok birtokában aztán jóvá nem hagyott vásárlásokat hajthatnak végre az Ön hitelkártyájával, bankszámlát nyithatnak; telefon-előfizetést vásárolhatnak; hitelt vehetnek fel; illegális üzleti tranzakciókat hajthatnak végre; eladhatják adatait más csalóknak.

Mit tegyen személyes adatai védelme érdekében?
Rendszeresen tekintse át közösségimédia-fiókjai adatvédelmi és biztonsági beállításait! Áldozzon némi időt annak a megismerésére, hogy mit mutat a profilja Önről a külvilág számára!
Gondolja át alaposan, hogy mennyi információt és fényképet oszt meg a közösségimédia-oldalakon! Felhasználásukkal a csalók hamis személyazonosságot hozhatnak létre, vagy megpróbálhatják átverni.
Végezzen online kutatást! Keressen rá az adott termék nevére vagy a munkaajánlatra, és nézze meg, mit mondanak a többiek! Használjon olyan szavakat a keresőkifejezésben, mint „felülvizsgálat”, „panasz” és „csalás”!
Jelentse a közösségimédia-platform üzemeltetőinek azokat a profilokat, amelyekről azt gyanítja, hogy csaláshoz hozták létre őket! Tiltsa le őket, ha az ismerősei vagy a követői, és szakítson meg velük minden kapcsolatot!
Ha valódi ismerőseitől kap szokatlan vagy gyanús üzenetet, illetve lát általuk közzétéve furcsa posztot, gyanakodjon és jelentse a közösségimédia-platform üzemeltetőjének!
Ellenőrizze rendszeresen a hitelkártyája és a betéti kártyája kivonatait! Ha olyan dologért terhelték meg a számláját, amelyet nem Ön rendelt meg, vegye fel a kapcsolatot a bankkal és a kártyatársasággal!
Egyéb, a fentiekben nem részletezett csalási formák:
Pharming: a támadás során az áldozat eszközére rosszindulatú kódot telepítenek, ami figyeli és gyűjti a bejelentkezési adatokat (ilyennel lehet találkozni egy validnak tűnő alkalmazás (pl. játék) telepítése során is)
Evil twin phishing: hamis Wi-Fi hálózat létrehozása, amely valódinak tűnik (ha valaki bejelentkezik, és bizalmas adatokat ad meg, a hacker rögzíti az adatait)
Angler phishing: hamis közösségi média bejegyzések / hirdetések használata adatszerzésre (legtöbbször ráveszik az áldozatot arra, hogy töltsön le valamit, vagy kattintson egy linkre)
Social engineering: ez a klasszikus átverős, megtévesztős, manipulálós dolgok gyűjtőneve (sok a fentiek közül ide is tartozik)

MUNKAHELYI CSALÁSOK – HAMIS ÜGYFÉL VAGY BESZÁLLÍTÓ

Ebben az esetben valaki megkeresi a vállalatot, aki egy ügyfél, beszállító vagy hitelező képviselőjeként azonosítja magát. A megkeresés érkezhet telefonon, levélben, faxon vagy e-maiben. A csaló azt kéri, hogy az egyik partner jövőbeli számláinál módosítsák valamelyik banki adatot, például a kedvezményezett bankszámlaszámát vagy másodlagos számlaazonosítóját. Az így megadott bankszámla felett a csaló rendelkezik.

Mit tegyen, ha hamis ügyféllel vagy beszállítóval áll szemben?
Ellenőrizzen minden, állítólagosan a hitelezőktől érkező kérelmet – főleg akkor, ha azt kérik, hogy a jövőbeli számláknál módosítsák valamelyik banki adatot!
Ne használja a módosítást vagy ellenőrzést kérő levélben, e-mailben szereplő kapcsolattartási adatokat! Keressen egy korábbi üzenetet, és annak a kapcsolattartási adatait használja!
Jelöljön ki egy megbízott kapcsolattartót azoknak a vállalatoknak az esetében, amelyek számára rendszeresen indít kifizetéseket!
Vezessen be egy rendszert adott összeghatár feletti kifizetések esetében, amelynek kifejezetten a helyes bankszámlaszám és kedvezményezett ellenőrzése a célja! Ez lehet például egy megbeszélés az érintett vállalattal.
A számla kifizetésekor egy ellenőrzött e-mail címre küldjön tájékoztatást a kedvezményezettnek! A biztonság szavatolása érdekében szerepeltesse a fogadó bank nevét és a bankszámlaszám utolsó négy számjegyét, illetve a másodlagos számlaazonosítójának jellemző részletét (pl. adóazonosító utolsó négy karakterét)!
Korlátozza azokat az adatokat, amelyeket megoszt az alkalmazottakról a közösségi médiában!
Jelentse a vezetőségnek vagy a megfelelő osztálynak (IT, biztonsági stb.) a csalási kísérleteket!

HAMIS VEZETŐI UTASÍTÁS E-MAILBEN VAGY TELEFONON

Ezzel a módszerrel általában kifizetési jogkörrel rendelkező alkalmazottat támadnak az elkövetők, akit hamis számla kifizetésére, vagy jóvá nem hagyott átutalás indítására próbálnak rávenni. Arra építenek, hogy az alkalmazottak igyekeznek gyorsan teljesíteni azokat a feladatokat, amelyek közvetlenül a felső vezetéstől érkeznek. A csalók általában részletes információkkal rendelkeznek a szervezetről, és az e-mail rendkívül meggyőzőnek látszik. Ez a fajta megkeresés kéretlen e-mail vagy telefonhívás formájában érkezik, látszatra a megfelelő felsővezetőtől. Rendszerint a téma bizalmas kezelését kéri, de sürgeti az ügyintézést, ugyanakkor szokatlan, a belső előírásoknak ellentmondó kéréseket tartalmazhat.

Mit tegyen, ha gyanús feladatot kap?
Tartsa be szigorúan a kifizetésekre és beszerzésre vonatkozó biztonsági eljárásokat! Ne hagyjon ki eljárási lépéseket, és ne engedjen a nyomásgyakorlásnak!
Mindig gondosan ellenőrizze az e-mail-címeket a bizalmas információk, pénzátutalások esetében! A csalók gyakran használnak a valódihoz nagyon hasonló e-mail címeket, amelyek csak egy karakterben térnek el az eredetitől.
Ne az e-mailre válaszolva próbáljon meggyőződni annak valódiságáról, hanem inkább telefonáljon vagy más csatornán ellenőrizze a feladatot! Ha van rá mód, hívja fel a felsővezetőt, vagy asszisztensét/titkárságát!
Amennyiben kétségei vannak egy átutalási utasítással kapcsolatban, mindig kérdezzen meg egy kompetens munkatársat, még akkor is, ha a feladat diszkrét kezelésére kérték!
Soha ne nyisson meg e-mailben kapott gyanús hivatkozásokat vagy mellékleteket! Különös körültekintéssel járjon el, ha a vállalati számítógépeken nyitja meg személyes e-mail-fiókját!
Korlátozottan terjessze az információkat, és kezelje óvatosan a közösségi médiát! A munkahelyi számítógépén, laptopján ne nyisson meg privát közösségi oldalt, és ne tegyen közzé semmilyen, a munkájával vagy a munkahelyével kapcsolatos tartalmat, információt! Ne osszon meg a vállalati hierarchiára, biztonságra és eljárásokra vonatkozó információkat!

Minden esetben értesítse az IT-osztályt, ha gyanús e-mailt vagy telefonhívást kap!
A munkahelyi csalások a fentiekben nem részletezett egyéb formái:
Spear phishing: egy adott személy megcélzása egy szervezetben, hogy megpróbálják ellopni a bejelentkezési adataikat (a támadók itt gyakran először információkat gyűjtenek a személyről a támadás megkezdése előtt, hogy kellően elő legyen készítve a megkeresés).
Whaling (CEO fraud): a fenti egy formája, amikor egy felsővezető a célzott személy.
BEC (avagy business email compromise): szorosan kötődik az előző kettőhöz, itt a lényeg, hogy a csaló úgy tesz, mintha egy szervezet vezetője lenne, annak nevében küld utasításokat az alkalmazottaknak e-mailen keresztül (ehhez általában kell, hogy hozzáférjenek egy felső vezető email fiókjához).
Ransomware: ez a zsarolóvírus (általában cégeket találnak be, a lényege, hogy tartalmakat blokkolnak és váltságdíjat kérnek a feloldásért, illetve újabban már csak fenyegetnek azzal, hogy küldenek egy zsaroló vírust, ha nem fizetsz előre)
DDoS (avagy distributed denial-of-service): túlterheléses támadás, hogy átmenetileg elérhetetlenek legyenek weboldalak (sokszor ezért is kvázi váltságdíjat kérnek, hogy abbahagyják, de egyre inkább kombinálják a fentivel, és azért terhelnek túl, hogy bejuttassanak egy zsaroló vagy trójai vírust egy rendszerbe)

Forrás: https://kiberpajzs.hu