Művészeink

Maszk Bábszínház

Havas Zsolt bábművész 1992-ben elköszönt az akkor éppen nevet váltó Állami Bábszínháztól, hogy tovább szőhesse saját álmait. Előbb egy kisebb társulathoz szegődött, majd feleségével, Edinával és édesanyjával, Nellivel létrehozták Gödön a Maszk Bábszínházat.

Az időközben sajnos kétszemélyesre fogyatkozott társulat – Havas Nelli báb- és díszletkészítő mester 2015-ben elhunyt – immár húsz éve járja az országot, előadásaival felejthetetlen élményt nyújtva kicsiknek és nagyoknak. Repertoárjuk különlegessége, hogy míg mások többnyire ismert mesék adaptációit tűzik műsorra, addig a Maszk bábjáték-sorozatot készített a magyar várak alig ismert regéiről. E várregék összefonódnak a népmesékkel, hasonlóak a motívumok, hasonlóak a történetek, ám többé-kevésbé igazak is, hiszen valóságos szereplőkkel valóságos helyszíneken történnek. Színes, érdekes históriák. A gyerekek nem is veszik észre, hogyan vándorol be a kobakjukba a magyar történelem.

A „kiszemelt” településnek Edina és Zsolt elküld egy koncepciót, s ha az ottani óvónőknek, tanítóknak megtetszik az, akkor az óvodában és az iskolában a pedagógusok elkezdhetnek foglalkozni az adott témával. „Ráhangolják” a gyerekeket, s mire megérkezik hozzájuk a „színház”, már nagyon nyitottak a bábelőadásra. S a Maszk szívesen felépít a számukra egy, akár öt-hat bábjátékból álló történelmi sorozatot. Mindezek mellett természetesen Edináék is a repertoáron tartanak „igazi” mesedarabokat, sőt irodalmi adaptációkat is. A Maszk ars poeticája, hogy egy bábszínházi előadás legyen magával ragadóan kalandos, ugyanakkor kacagtatóan vidám és meseszerű, de adjon új ismereteket is.

Havas Zsolt bábszínész annak idején az Astra Bábegyüttesben ismerkedett meg a bábkészítés alapfogásaival, illetve textilművész édesanyjától leste el a fortélyokat. Felesége és alkotótársa, Edina a pécsi egyetem bölcsészkarán végzett történelem szakon, így íróként és dramaturgként is segíti a közös munkát, jóllehet ő is végigjárta a bábszínházi szamárlétrát, kitanulva a mesterséget.

Igen fontosnak tartják a változatosságot, ezért szinte mindegyik előadásukat más-más bábtechnikával viszik színre. Íme, ez az előnye annak, hogy különösebb műszaki háttér nélkül, maguk képesek bábot, díszletet, jelmezt, kelléket tervezni, készíteni. S ne feledkezzünk meg arról sem, hogy játszani tudnak az összes technikával: kesztyűsbábbal, pálcással, marionettel, óriásbábbal.